Afbeelding
Foto: Pixabay.com

Raad bezoekt voedselbank

Politiek 557 keer gelezen

Vorige week hebben raadsleden de gelegenheid gehad om een bezoek te brengen aan de voedselbank en met één van de coördinatoren en bestuursleden in gesprek te gaan, naar aanleiding van de klachten die geuit zijn door (ex)cliënten.

Verandering
De kritiek heeft er toe geleid dat er zaken veranderd worden. Zo mogen cliënten met een medische pas gebruik maken van het toilet, worden er geen strafpakketten meer uitgedeeld en krijgen cliënten die afbellen een bevestiging van hun afmelding. Ook mogen baby’s mee naar binnen als één van de ouders een pakket ophaalt.

Enquête
‘Vanaf 2004 verzorgt de voedselbank wekelijks voedselpakketten voor honderden cliënten (veelal gezinnen) in heel de gemeente. Dat gaat al jaren bijzonder goed’, stelt Bernard Tebrugge van de ChristenUnie-SGP. ‘Natuurlijk gaat er weleens wat mis en de Voedselbank erkent dat ook. De klachten die onlangs de media haalden, zoals de bejegening van cliënten en het korten op voedselpakketten, staan niet in verhouding tot de zaken die wel goed gaan.’ ‘Uit een onlangs gehouden enquête bleek dat maar liefst 89% van de cliënten tevreden zijn over de Voedselbank in Nissewaard. Ook over de bejegening en de looproutes bijvoorbeeld.’, vult zijn fractiegenote Clasine van Doorn aan.

Belang van Nissewaard en Lijst Verweij zetten echter de nodige vraagtekens bij de gehouden enquête. Bij beide fracties zijn geluiden binnen gekomen dat er onvoldoende gelegenheid was om in alle privacy de enquête in te vullen. ‘Als men het heeft over een tevredenheidspercentage van 89%, waar komen dan die meer dan 200 klachten via Facebook en de media vandaan?’, vragen de fractievoorzitters zich af.  Het feit dat het nog altijd bestuursleden zijn die de klachten afhandelen, blijft volgens de twee partijen een drempel opwerpen richting de cliënten. Ook al zijn het andere bestuursleden dan degenen die op de werkvloer verschijnen.

Meldingen hebben geholpen
Tijdens het bezoek mocht er niet gesproken worden over individuele schrijnende zaken, maar dat is wel mogelijk op een later tijdstip. ‘Daar zullen wij dan ook gebruik van maken’, geeft Anita Verweij aan. Zij en Henny Houps (Belang van Nissewaard) zijn tevreden dat de voedselbank een poging doet om e.e.a. te verbeteren na de vele kritiek die er geuit is. ‘De cliënten hebben niet voor niets de misstanden aangekaart.’

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant